Bli aktiv

Känner du att det är dags att göra mer än att betala medlemsavgiften? Funderar du på vad just du skulle kunna bidra med i partiets arbete? Här följer några förslag på olika sätt du kan engagera dig mer i din lokala partiförening Västra Södermalm. Hittar du något som passar dig anmäl intresse till [email protected]

En hjälpande hand – för dig som vill göra något enkelt men väldigt uppskattat

Att arrangera ett medlemsmöte eller en utåtriktad aktivitet kräver nästan alltid handfast arbete i form av att hämta grejer, bära grejer, flytta grejer, handla grejer, städa bort grejer. Det är enkla saker som alltid måste göras. Kan du tänka dig att komma tidigare till ett medlemsmöte och hjälpa till att möblera om, servera kaffe på flygbladsutdelningen, följa med och handla eller kanske åka till distriktets lokaler på Kungsholmen och hämta eller lämna material? Gör enstaka punktinsatser eller bli en del av den permanenta arrangörsgruppen.

Skriva och fota

Gillar du att skriva, fota eller kanske att hitta på klatschiga slogans? Då ska du skriva för föreningens hemsida! Det är inte bara viktigt att föreningen ordnar aktiviteter, det är också viktigt att det syns att vi ordnar aktiviteter. Både våra medlemmar och potentiella medlemmar ska kunna se vad vi gör och bli inspirerade. Via vår hemsida och Facebook-sida vill vi sprida information om kommande aktiviteter men också visa upp i efterhand vad vi har gjort, både för att peppa oss själva genom att visa allt vi åstadkommer tillsammans men också för locka fler att gå med i partiet eller att gå från passiv medlem till aktiv.  Fota flygbladsutdelningar, skriv rapporter från möten eller intervjua någon intressant person och publicera intervjun på hemsidan. Här finns stort utrymme för dina egna idéer!

Aktivisten

Vill du ut på gator och torg och sprida partiets politik till allmänheten? Kan du förklara varför du har gått med i just Vänsterpartiet? Då har du allt du behöver för att kunna möta människor på gatan och prata politik.

Kulturinslag

Kan du sjunga, spela eller läsa poesi? Att blanda politik med kulturinslag är ett bra sätt att väcka intresse och det är väldigt trevligt! Vill du stå för underhållningen i samband med utåtriktade aktiviteter eller kanske på våra interna arrangemang och fester? Kontakta styrelsen och berätta vad du kan!

Medlemsvård

Vill du vara med och se till att alla nya medlemmar får ett extra varmt välkomnande? Har du varit med ett tag och kan tänka dig att ringa runt till nya och hälsa välkommen eller kanske berätta om partiet på träffar för nya medlemmar? Är du själv ny medlem och har idéer om hur arbetet med nya medlemmar kan förbättras?

Festfixaren

Sociala aktiviteter är helt nödvändiga för ett bra politiskt arbete. Föreningen har som tradition både sommar- och vinteravslutning och det finns alltid tillfällen när det kan behöva en fest. Är du en festfixare? Var med och planera och organisera föreningens fester med allt vad det kan tänkas innebära.

Illustration/formgivning

Vill du utforma lokala flyers, affischer eller layouta föreningens nyhetsbrev? Allt kan alltid göras bättre och snyggare. Har du specialkompetens inom illustration eller formgivning vill vi gärna använda oss av det!

Studiecirkel

Vet du precis vilken bok du skulle vilja ha en studiecirkel i eller vilket politikområde du vill lära dig mer om? Arrangera en studiecirkel! Kanske har du själv specialkunskaper inom något område som du vill dela med dig av? Tveka inte föreningen och lämna förslag. [email protected]

Mera?

Baka!

Vara barnvakt under möten.

Ordna en flashmob!

Skriv en insändare!

Nya idéer och kreativa förslag välkomnas alltid. Har något att bidra med som inte står uppräknat här? Kontakta styrelsen eller kom förbi på ett möte och presentera din idé!