Mathias Leveborn – Södermalms stadsdelsnämnd

Mathias Leveborn low-res

Nu är förarbetet till verksamhetsplan för 2015 klart. För Vänsterpartiet har vi förhandlat och fått med bland annat en utredning om möjligheterna att införa arbetskläder i hemtjänsten, öppna väggar för graffiti och vegetarisk mat i förskolan. Arbetskläder till de som arbetar i hemtjänsten är en väldigt viktig jämställdhet och rättvisefråga. Hos många av de manligt dominerande arbetena, så som brandmän och vaktmästare är arbetskläder en självklarhet, men tyvärr inte i de kvinnligt dominerade. Därför känns det väldigt bra att ta steg för att jämna ut denna könsorättvisa. Arbetskläder är hygieniskt, minskar smittospridning, uppvärderar yrket och är egentligen en självklarhet som borde funnits för länge sen. Fackförbundet Kommunal har i flera år drivit en nationell kampanj för kommuner ska införa arbetskläder i hemtjänsten, men hittills har det gått ganska trögt. Det hoppas vi ändra på, iaf på Södermalm.

Gällande öppna väggar för graffiti så var jag med i Södermalmsnytt (länk) och pratade om demokrati, medborgardeltagande och varför det är viktigt att vi alla får göra avtryck i det offentliga rummet, inte bara dem med pengar nog att köpa plats genom reklam. Jag pekade ut en plats som kanske skulle vara lämplig att ha som öppen vägg.

Dagen efter gjordes en koll bland de som passerade väggen för att se vad de tyckte (länk).

De flesta är positiva!

Det känns kul och väldigt bra att Vänsterpartiet äntligen kan ge avtryck i politiken och att vi tar steg för ett rättvisare bättre Södermalm.

Mathias Leveborn – representant för Västra Södermalm i Södermalms stadsdelsnämnd
PS. Om du har några frågor du vill att vi ska driva får man gärna kontakta mig på [email protected]

Streetart_6862-690x300

Bild från gatukonst.se