Föreningshelgen – den intressanta delen!

17 medlemmar från Västra Södermalm reste i helgen till Vänsterpartiets kursgård Syninge för att starta upp det nya året. Diskussionerna pendlade mellan Vänsterpartiets nya roll som en del av en majoritet i Stockholms stadshus och hur vi som förening ska agera i ett nytt politiskt landskap.

Helgen var inledningen på föreningens arbete med en ny verksamhetsplan, inför årsmötet i slutet av februari. Freddy Grip och Ida Strid från styrelsen ledde gruppen genom en diskussion som började på det övergripande planet – vad säger valresultatet om det politiska läget i Sverige och hur ska Vänsterpartiet förhålla sig till det – och slutade i konkreta förslag till föreningens verksamhetsplan. Däremellan fick deltagarna chansen att reflektera över det nya politiska läget i Stockholm, efter att borgarrådet Clara Lindblom berättat om Vänsterpartiets ansvarsområden i stadshuset och den nya majoritetens agenda.

Många deltagare upplevde att Vänsterpartiet nu har en möjlighet att göra verklig skillnad i Stockholmspolitiken, samtidigt som man upplevde det som en utmaning att hitta former för hur man ska berätta för stockholmarna om vad Vänsterpartiet gör. Hur kan vi som partiförening vara en opinionsbildande kraft som stärker våra politikers möjlighet att genomdriva Vänsterpartiets politik? Och hur kan vi engagera våra medlemmar i vad som sker i vår närmaste politiska instans, stadsdelsnämnden på Södermalm? Det är helt säkert en diskussion som kommer att pågå länge, eftersom vi är vana vid att vara i opposition och nu ställer om till att vara ett parti i maktställning.

På lördagkvällen ordnade Freddy en musikquiz och de som ville kunde bada bastu, eller umgås och diskutera sina intryck. På söndagen tog vi itu med verksamhetsplanen och visionerna för föreningens framtid. Många upplevde det som ett problem att föreningen saknar en lokal och uttryckte en vilja att ta itu med det. Andra diskuterade föreningens arbetsformer, hur vi får fler medlemmar att ta egna initiativ och starta upp grupper som kan samla de som vill kanalisera sitt engagemang på någonting särskilt – vare sig det handlar om ett särskilt politikområde eller en studiecirkel.

En av grupperna uttryckte det som att vi måste bli fler medlemmar som gör mer. En bra paroll att starta det nya året med.

Erik Wiklund