‎Vänsterpartiet‬ ‪Västra Södermalms‬ ‪feministiska bokcirkel‬

Tanken är att vi läser själva och samlas den 7 oktober för att diskutera en text tillsammans. Idén är att läsa in oss på gamla som nya feministiska klassiker, diskuterar texterna och gör kopplingar med aktuell debatt.
Har du frågor eller vill du anmäla dig till ‪Vänsterpartiet Västra Södermalm‬s feministiska bokcirkel ? Skriv till: Juliana Gristelli

varken-hora-eller-kuvad

Varken hora eller kuvad är franska Fadela Amaras sanna och mycket uppmärksammade bok om förorternas sociala förfall och om killars våld mot tjejer. Den handlar om de orättvisor och den diskriminering som gjort livet i förorterna hårdare, våldsammare och allt svårare att leva. Men framförallt är boken en berättelse om hur en handfull förortstjejers protest mot förtrycket på kort tid växt till en massrörelse ”Ni Putes Ni Soumies”, (Varken hora eller kuvad).

Fadela Amara, dotter till algeriska invandrare, har sedan mitten av 1980-talet har varit aktiv i kampen för jämställdhet och mot rasism. Hon är initiativtagare till rörelsen Ni Putes Ni Soumises, Varken hora eller kuvad, som startades av en handfull franska förortstjejer våren 2002 och som på kort tid samlade tusentals medlemmar. I dag är hon en förgrundsgestalt i den alltjämt växande rörelsen. Hennes uppmärksammade och prisbelönta bok Varken hora eller kuvad har skapat stormiga samhällsdebatter både i Frankrike och internationellt.